Gondolatok a fogyasztási, vásárlási kultúráról

Készítette:
2013. május 03.

A fogyasztásról, vásárlásról: Az elmúlt kettő évtizedben Magyarországon egy fogyasztói társadalom alakult ki és az emberek döntő többsége mindenfajta tudatosság nélkül vásárolt és vásárol. A reklámok, a különböző marketing propagandák mind arra ösztönzik és ösztönözték az embereket, hogy a nehezen megkeresett pénzüket minél hamarabb elköltsék és a fogyasztói társadalom aktív tagjai legyenek. Így bizonyítottan a megvásárolt áruk felét az emberek el sem használják! Sőt a vásárlás kedvéért még eladósodni is hajlandók, hiszen az áruvásárlási hiteleket, hitelkártyákat pont ezekre a célokra hozták létre. Nem léteznek már tartós fogyasztási időt megélő termékek, mert mindent direkt úgy gyártanak, hogy minél hamarabb menjen tönkre és akkor ismét meg kell vásárolni! A családi háztartások igen nagy mennyiségű pénzt dobnak ki az ablakon azért, mert hiányzik a tudatos vásárlás kultúrája! Mind e közben sportpályák, zöld övezetek és játszóterek helyén tömegével épültek a bevásárló központok, ahová életformává vált betérni és rendszeresen pénzt költeni! A termékek zöme sok kézen megy keresztül, sokan hasznot húznak a vásárlási lázból, ráadásul sokszor egészségtelen és az emberi szervezetet károsító dolgokat vásároltatnak meg a társadalom szereplőivel és még azt is elvárják, hogy el is adósodjanak mind ezért!

Megtörtént eset: Volt egy ismerősöm, aki segítségért fordult hozzám, mert megemelkedett a törlesztő részlete és nem tudta fizetni a hitelét. Faggattam a vásárlási szokásairól és azt tanácsoltam neki, hogy ne a megszokott kirándulós módszerrel, ami megtetszik, „azt megveszem” módszerrel vásároljanak, hanem a nagy fiúkat küldjék el vásárolni azért, hogy az általuk elkészített listáról vásároljon. A harmadik hónapban már havi 30 ezer forint volt a megtakarításuk, miközben a törlesztő részletük meg 48 ezer forint volt. Ezzel az egy tanáccsal, a tudatos vásárlással megspórolták a törlesztő részletük több, mint felét!

Mindenképpen változtatnunk kell a vásárlási szokásainkon, mert rengeteg fölösleges pénzt költenek el az emberek, melyet más és hasznosabb célra is fordíthatnának!

A jövő fogyasztási kultúrájáról: Az internet térhódításával a jövő kereskedelmének nagy része az interneten zajlik majd különböző web áruházak formájában. Mindezt úgy fogják lebonyolítani, hogy házhoz, vagy lakásra szállítják a megvásárolt árukat! Ezzel rengeteg időt, energiát és pénzt spórol meg minden háztartás! Gondoljunk bele! Egy bevásárlás alkalmával közlekedni kell, parkolni kell, tankolni kell és ezért egyéb járulékos költségek terhelik a vásárlást, ráadásul még tömegesen szennyezzük a levegőt is, és még a drága időnk is elmegy a vásárlásra. Ezzel szemben a jövő abba az irányba mutat, hogy otthon kényelmesen, családi környezetben összeírom egy cetlire a szükségletet, majd leülök az internetes áruházam elé és megrendelem a szükséges termékeket, melyeket otthonomba szállítanak.

 A módszer előnyei:

  • Olcsóbb a vásárlás, így pénzt takarítok meg vele.
  • Nem megy el több órám erre a célra, az így felszabadult időmet eltölthetem a gyermekeimmel, családommal, vagy akár marad idő sportolni, kirándulni.
  • Nincsenek plusz kiadásaim úgy, mint benzin költség, parkolási díj stb.
  • Nem kell „cibálni” a kisgyermeket, csak azért mert nincs kire hagyni.

Fontos, hogy nem vásárlásra buzdítjuk az embereket, hanem egy eszközt adunk a kezükbe, mely segítségével tudatos vásárlókká válhatnak.

Budapest, 2013-04-11

Balázs Attila

 

 

Megosztás:

Copyright © Szövetség egy Új Világért.